tisdag, oktober 16

Ett gäng stenar

Maken blev snudd på förbannad på mig igår när han sa att han vill besöka Stonehenge om vi åker till England och jag inte visste vad det var. Eller jo, jag vet väl att det finns ett gäng stenar där nånstans, men att dom kallades så har liksom inte fastnat. Sånt som inte omedelbart intresserar mig lägger jag sällan på minnet frivilligt. Som bilmärken, recept...

I sin frustration utbrast maken: Dom är ju kändare än Big Ben! Det tror jag så mycket jag vill på. Men visst älskling, vi kan kolla på stenarna!

Restokig.se tycker man ska se det här när man är i England:
  • The millennium wheel Världens högsta pariserhjul reser sig 135 meter över London på Themsens södra strand. En otrolig utsikt och ett enastående sätt att se London på.
  • Westminster En av de mest välbesökta och kända sevärdheterna i London. Mitt i hjärtat av staden ligger området där både Big Ben och Westminster palace ligger. I Westminster palace ligger numera det brittiska parlamentet.
  • Det skotska höglandet För den som vill slippa ifrån hetsen från storstäderna och heller åker runt i ett kargt, dramatiskt och bitvis öde landskap är en tur på det skotska höglandet att rekommendera. Ett trevligt sätt att ta sig runt är med bil. Övernattningarna kan man göra på olika ”bed and breakfast” då det ofta är privatpersoner som hyr ut ett rum eller en del av sitt hus som hotell för turister.
  • Stonehenge (stenarna!) I södra England står de enorma stenarna och påminner om Englands förflutna långt innan rommarna invaderade landet på 100-talet. Det är en imponerande upplevelse att vara i närheten av stenarna som är mycket mäktigare i verkligheten än något av alla vykort kan återge.
  • The Beatles Story I Liverpool ligger denna utställning om Beatles historia, lika mycket för de redan frälsta fansen lika mycket som för helt oinvigda. I Liverpool finns också flera andra platser som är värda att besöka för den beatlesfrälsta.

17 kommentarer:

trapid sa...

Skotska höglandet med bil och b&b är underbart. Men det kräver nästan en egen resa, man hinner inte med så mycket annat än Harry Potter flashbacks och utsikt.

Om ni stannar i London kan jag verkligen tipsa om Tate Modern Museum och Shakespeare's Globe theatre. Ligger precis bredvid varandra och med promenadavstånt till Tower Bridge (om man känner för att göra alla turistgrejer på samma gång). Förutom intressanta utställningar har Tate även en jättemysig museishop (halva grejen med att gå på museum...). Och Shakespeare är ju alltid Shakespeare.

Linda K sa...

trapid: vi ska verkigen bara vara i bath en helg, så sightseeingen är begränsad. Mer njuta av tillvaron. London har jag gjort många gånger, håller med om de fina sevärdheterna där:)

Minna sa...

baby, you can ask me anything om London. Jag har jobbat som guide där...

Peter sa...

Stenarna... Hahahahaha. Lovely!

Linda K sa...

minna: we´re not going to london this time, honey :)

peter: småbergen?

Minna sa...

Eh... nä, jag såg det... jag såg "millenium weel" och blev alldeles till mig i trasorna...

Linda K sa...

minna: det kan jag inte heller... nu börjar jag skämmas på allvar...

Minna sa...

BTW... jag har sett dom dära stenarna... det var inte så jättespännande... men det kan bero på att jag var 14 år och på EF-språkresa...

Sara sa...

När jag var vid Stonehenge fällde min morfar den numera klassiska kommentaren "ja det här var ju lika spännande som Ale stenar..." Nu har jag själv aldrig varit vid Ale stenar, men jag kan tänka mig att det är ungefär lika upphetsande som isglass på julafton. Själv tyckte jag att det var helt okej att vara där. Man går runt och tittar på några stora stenar och känner sig mallig över att man är på denna berömda ;) plats. Fast i ärlighetens namn så har jag ju gjort roligare saker i mina dar...Jaja, tack och hej från mej.

Sara sa...

och när jag skrev "Själv tyckte jag att det var helt okej att vara där." så menar jag naturligtvis att det var okej vid Stonehenge. Inte vid Ale stenar. Där har jag aldrig varit. Gud vilket intressant inlägg det här blev från mig ;)

Linda sa...

men guuuud Linda, stonhenge??? en annan av mina våta drömmar...titta lite åt mig med!

Linda K sa...

minna: ha ha! maken har gett med sig, vi skiter i stenarna :D

sara: vi hoppar stenarna, vi har ju trots allt sett ale stenar i år ;)

linda: herregud, drömmer du vått om stenbumlngar? jag tror vi sparar dom till en annan gång :)

Anonym sa...

Själv tyckte jag att det var supermäktigt att stå vid Stonehenge och The Heel Stone!!! Rekommenderas! Men så är jag ju också en liten historie-nörd :-)

Linda K sa...

jessica e: vi har inte jättemycket tid. men vi får se :)

Anonym sa...

Jag visste inte att det hette The Millennium Wheel. Jag har tidigare bara hört The London Eye. Som den 8-årige pojken i familjen jag bodde hos under 3 veckor sade: "What about going to the London eeeeye?". :)
Jaja, man lär sig något varje dag.

Anonym sa...

Allmänbildning kallas det också, kära du, men det är väl inte din bästa gren antar jag....

Linda K sa...

sofia: japp, så är det :P