onsdag, januari 9

Hyllning till Värmland

Jag skäms. Jag har utan att tänka på det kastat smutsVärmland. Jag som studerat i Karlstad och till och med drogs med lite dialekt ett tag. Jag som har Sven-Ingvars samlingsskiva hemma i hyllan. Så här kommer en hyllningssång tillika ursäkt (mest till Mårr), en visa jag ofta skrålar i duschen:

Ack Värmeland, du sköna
Du härliga land
Du krona bland Svea rikes länder!
Och komme jag än mitt i det förlovade land
Till Värmland jag ändock återvänder
Ja, där vill jag leva
Ja, där vill jag dö
Och en gång ifrån Värmland jag tager mig en mö
Så vet jag, att aldrig jag mig ångrar

I Värmeland är lustigt att leva och att bo
Det landet jag prisar så gärna
Där klappar det hjärtan med heder och med tro
Så fasta som bergenas kärna
Och var och en svensk uti Svea rikes land
Som kommer att gästa vid Klarälvens strand
han finner blott bröder och systrar

I Värmeland - ja, där vill jag bygga och bo
Med enklaste lycka förnöjder
Dess dalar och skog ge mig tystnadens ro
Och luften är frisk på dess höjder
Och forsarna sjunga sin ljuvliga sång
Vid den vill jag somna så stilla en gång
Och vila i värmländska jorden

9 kommentarer:

Anonym sa...

Har du talat värmländska?? =)

HAHAsHA!

Linda K sa...

mafo: en touch av den iallafall :D

Solrosfrö sa...

Tvättäkta värmlänning som jag är så kontrar jag med en annan välkänd studentvisa ;)
"De värmlandska brukstraditioner
de vårda vi alla minsann, sann, sann
Vi har våra bruk å patroner å supen den tar vi iblann, lann, lann
En värmlandstös ho´ kan
ta supen som en man
Ta supen i strupen
så glupen den försvann
å mera vill ho´ ha
kan ej för möcke ta
En värmlandstös blir aldri full
NEJ hon blir bare gla´!!!"
Tjipp!

Linda K sa...

jessika: jaha-adå den skrålade jag också under mången sittning på kårhuset :D

Anonym sa...

=)
tackar ödmjukast för hyllning,

ang säffle håller jag med.. de låter lite b.. men hemtex där är billigare på sin rea o ja fick 4 tabletter för 12kr istället för ca200 som samma tabletter på hemtex karlstad.. :)

öh. ja.. även om de va mest riktigt till mårr.. :)
men e man karlstadbo så är man o
ursäkt godtages hihi
:)

Unknown sa...

heléne: såklart till dig också! och grattis till fynden :D

Marie sa...

Hahaha, gulle dig, nu är jag lite blidkad ;)

Solrosfrö sa...

Då sågs vi kanske :-)
Hängde där en del mellan 90-95...det var tider det!

Linda K sa...

mårr: phu!

jessika: och jag 93-94, ha ha då lär vi ha setts :D