tisdag, september 22

Kom närmare

Jag tycker att ActionAid rockar. Elizabeth är en av de kvinnor som fått hjälp:

Hej,

Jag heter Elizabeth Rani och kommer från Fellow i delstaten Tamil Nadu i södra Indien. Jag gick i skolan fram till nionde klass. Men efter det ville min familj inte att jag skulle fortsätta utbilda mig. Trots att jag väldigt gärna ville gå kvar i skolan kunde jag inte stå emot deras krav. I stället giftes jag bort när jag var mycket ung.

I början var jag lycklig tillsammans med min man. Vi bodde med hans familj och fick två barn, en flicka och en pojke. Min man arbetade och vi hade alltid mat på bordet.

Så började plötsligt min man bli sjuk om och om igen. Det visade sig att han hade fått hiv. När min mans familj fick reda på det slängde de ut oss. Vi tvingades att bo isär.

Vid det laget hade jag också fått reda på att jag var hiv-positiv. Ett par år senare dog min man. På grund av hans hiv-status ville ingen komma på begravningen. Det var väldigt svårt. Jag bar på en stor sorg över att både ha förlorat min man och fått reda på att jag själv var sjuk.

Det var då jag kom i kontakt med ActionAid. Jag gick med i en stödgrupp för människor som lever med hiv/aids, vilket var till stor hjälp precis när jag behövde det. I gruppen använde vi oss av en metod som ActionAid har utvecklat, Stepping stones. Genom den fick jag tillbaka min självkänsla och blev en starkare kvinna.

Efteråt fick jag möjligheten att arbeta för ActionAid. I dag är jag kontaktperson för hiv-positiva kvinnor. Jag utbildar dem om bland annat sexuellt överförbara sjukdomar och hälsovård. Jag hjälper kvinnorna att lära sig mer om sina rättigheter så att de får en röst i samhället.

Gruppen och ActionAid har gett mitt liv ny mening.

Hälsningar
Elizabeth


Kom närmare!

Inga kommentarer: